duminică, 17 aprilie 2011

Privirea filosofului

Si uite-asa, ma intorc la Gaudeamus, pe cai sinuoase. Mi-am adus aminte de o noua povestioara cu Lenin, (sau, poate era cu Stalin, ce mai conteaza). E vorba de un student care-l intreaba pe profesorul de sociologie ce este generozitatea. Acela ii raspunde printr-un exemplu:
Liiceanu la Gaudeamus
- Inchipuie-ti ca Lenin incearca sa treaca printr-o piata si se intersecteaza cu un convoi de oameni care marsaluiesc strigand lozinci. Lenin asteapta ca ei sa treaca, apoi isi continua drumul. Asta este generozitatea.
- Cum asa, se mira studentul, asta e generozitate? Asta e mai degraba politete.
- Nu intelegi nimic, ii spune profesorul iritat. Lenin putea sa ordone ca toti manifestantii sa fie impuscati, dar n-a facut-o.
Snoava asta apare, mai mult sau mai putin in aceasta forma, in volumul al doilea din "Cercul mincinosilor" - o antologie de povestiri cu caracter filosofic tradusa si publicata la Humanitas. Editura Humanitas este condusa de Gabriel Liiceanu. Domnia-sa a prestat la Gaudeamus, unde a vorbit despre lucruri. Sincer, nu stiu despre ce a vorbit, intrucat am vazut totul de la o distanta care se opunea intelegerii. Cand rostirea lucrurilor in microfon s-a terminat, m-am dus si eu pe-acolo, m-am fatait, m-am invartit, pana am reusit sa prind privirea lui Liiceanu. Avea niste ochi atat de luminosi...


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!