joi, 5 mai 2011

De ce am renuntat la solidaritatea sofereasca

De multe ori, mergand cu masina prin diverse locuri, am fost la un pas de a plati amenda pentru depasirea vitezei legale, dar, gratie semnalizarii facute cu farurile de cei care veneau din sens opus, am inteles ca radarul pandeste, asa ca am redus viteza si am scapat. Dupa aia, trecand de radar, mi-am continuat drumul, dar am avut grija sa semnalizez si eu cu farurile, pentru a-i salva de amenda pe cei care veneau cu viteza prea mare din sensul celalalt. Toata chestia asta poarta numele de solidaritate a soferilor si, din cate am observat, se practica doar in Romania. Poate gresesc, poate si bulgarii sau grecii au acest tip de solidaritate, care se prea poate sa fie balcanic si nu romanesc. Cert e ca in tarile Europei Occidentale prin care m-am plimbat, nu am intalnit acest obicei.


Nu stau sa analizez cauzele pentru care vesticii nu fac cu farurile, o sa spun doar ca, de vreun an, eu unul am incetat sa iau parte la solidaritatea asta. Si o sa explic de ce.
Atunci cand tu mergi cu 100 la ora acolo unde ar trebui sa mergi cu 60, incalci legea. Nu exista alta interpretare. Nu conteaza ca legea e idioata, ca acolo e un camp imens pe unde ai putea sa zbori ca supersonicul ori ca masina iti cere viteza mai mare: ai depasit viteza legala, deci ai incalcat legea. Cel care vine din fata, iti face cu farurile, iar tu intelegi ca urmeaza un radar. Practic, ce doreste acel sofer de la tine? Sa reduci viteza pentru ca reprezinti un pericol? Nicidecum, daca ar fi asa te-ar atentiona si atunci cand nu e niciun radar prin preajma. Nu, el vrea sa te salveze de la plata amenzii. Cu alte cuvinte, te ajuta sa incalci legea nepedepsit. De ce face asta? Simplu, ca sa mentina solidaritatea si, in viitor, cand va merge si el peste viteza legala, alti soferi sa-i faca semne si, astfel, sa nu plateasca pentru incalcarea legii.
Inchipuie-ti ca esti un hot care se urca, in crucea noptii, pe geamul unei case, cu intentia de a intra prin efractie. Apare un trecator care te vede agatat acolo, exact in momentul in care te pregatesti sa deschizi geamul. Trecatorul se apropie si iti spune: "fii atent, dupa colt e o patrula care vine incoace". Nu sunt cele doua situatii asemanatoare? Ba sunt. In ambele, cineva te avertizeaza ca esti pe cale sa fii prins asupra faptului si sa suporti consecinte legale. Practic, facutul cu farurile nu reprezinta nimic altceva decat o complicitate la incalcarea legii.
Cei care practica solidaritatea sofereasca, sunt poate printre primii care se revolta atunci cand un om nevinovat este lovit de cate o masina care zboara prin localitate cu 120 la ora. Dar ei nu realizeaza ca prin actiunea lor de avertizare cu farurile contribuie la inmultirea unor astfel de accidente. De ce? Simplu, cand eu merg cu viteza mare si vad ca nimeni nu semnalizeaza, din fata, cu farurile, imi inchipui ca asta se intampla exact pentru ca nu e niciun radar. Si atunci, tin acceleratia apasata.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!