joi, 16 iunie 2011

Părăsirea naturii

Pe un site de medicină, găsesc nişte lucruri uimitoare legate de înţepăturile de albine şi viespi. În primul rând, că ele pot fi mortale. Din câte ştiam eu, dacă te mușcă de limbă, ai încurcat-o. Mai departe, aflu că un om normal poate suporta peste 1000 de înţepături, în funcţie de greutate (probabil că eu pot suporta 2000). În sfârşit, sfaturi privind primul ajutor:



1. în urma înţepăturii, îndepărtează imediat, cu grijă, acul lăsat de albină (dacă este cazul) astfel încât să nu împingi în corp restul veninului. Pentru asta poţi folosi un card cu care să răzuieşti uşor suprafaţa pielii astfel încât să împingi acul afară;
2. nu încerca să storci veninul din înţepătură;
3. spală zona cu apă şi săpun sau şterge-o cu şerveţele dezinfectante;
4. aplică o compresă rece sau gheaţă învelită într-un prosop pentru a preveni, pe cât posibil, umflarea zonei şi a ameliora durerea. Ţine compresa cu gheaţă pentru 10 minute după care îndepărtează-o pentru alte 10 minute şi repetă întregul proces. În cazul persoanelor cu probleme ale circulaţiei sângelui, gheaţa se ţine pentru o perioada mai scurtă de timp pentru a nu afecta pielea;
5. dacă este necesar, se aplică pentru mâncărimi un unguent cu hidrocortizon 1% sau se utilizează un spray calmant pentru înțepături.
Cel mai frumos sună sfaturile pe care trebuie să le urmezi dacă vrei să eviți să fii înțepat:
  • nu purta parfum sau aftershave când ieşi în natură;
  • nu bea băuturi dulci în afara casei;
  • dacă vezi în apropiere o viespe sau o albină, nu intra în panica şi nu începe să dai din mâini pentru a o alungă. Cea mai bună soluţie este să rămâi nemişcat până aceasta se îndepărtează;
  • evită să porţi haine în culori strălucitoare deoarece atrag insectele;
  • la picnicuri, păstrează mâncarea bine acoperită;
  • evită zonele cu flori.
În special evitatul zonelor cu flori mi se pare o recomandare delicioasă. Nu mai bine stăm noi în mall tot timpul? Ce să căutăm pe-acolo pe unde sunt flori? Vrem să fim înțepați de insecte? Staţi înăuntru, părăsiţi natura, feriţi-vă copiii de contactul cu insectele şi cu florile. Şi dacă totuşi ieşiţi, puneţi-vă costumele de cosmonaut.
În orice caz, nu uitaţi: dacă vă luaţi inima-n dinţi şi vă duceţi acolo unde sunt flori (de exemplu la piaţă), îmbrăcaţi-vă în negru, nu vă parfumaţi, şi luaţi cu voi un card, şerveţele dezinfectante, gheaţă, un prosop şi unguent cu hidrocortizon.

Când locuiam în Sinaia, pe Calea Codrului, am ieşit într-o dimineaţă pe terasă şi imediat m-a muşcat o viespe de laba piciorului drept. Eram fără ciorapi şi probabil că treaba asta a incitat viespea. Durerea a fost foarte neplăcută, m-a ţinut multă vreme, iar piciorul s-a umflat binişor. N-am făcut nimic, am aşteptat să treacă. Problema a fost alta: mi-am dat seama că agresoarea păzea intrarea într-un cuib pe care viespile şi-l făcuseră în interiorul unei grinzi destul de cariate, exact lângă tocul uşii. Asta le-a fost fatal. Am dat pe-acolo cu toate substanţele otrăvitoare pe care le-am găsit, am băgat fum, apoi am tencuit intrarea. Nu ştiu câte victime am făcut, dar pot spune că nu mi-ar fi păsat nici dacă lichidam un milion de viespi.


Un comentariu:

  1. Când am ajuns la Bv, pe balcon își făcuseră cuib niște viespi profitoare de lipsa noastră. Nu puteam deschide nimic, nici uși nici ferestre, că doamnele viespi intrau în casă. Atunci am luat mocheta plină de viespi și am aruncat-o, de înpe balcon, în iarbă. Crezi că m-au iertat? Vreo cinci viespi m-au mușcat instantaneu, aproape!

    RăspundețiȘtergere

După mine!