vineri, 28 octombrie 2011

O poezie a lui Geo Dumitrescu

Libertatea de a trage cu pusca

În groapa neagra, poate chiar într-un cimitir,
oamenii, prietenii mei înarmati, îsi ascultau propriile soapte —
toti erau murdari, slabi, si patetici ca în Shakespeare,
îsi numarau gloantele si zilele si nadajduiau
un atac peste noapte.



Atunci, a iesit luna, fara casca, de undeva
din bezna ghimpata;
dar oamenii n-au cazut cu fetele la pamînt,
ci au aprins tigarile, discutînd despre libertatea
de a trage cu pusca,
rezemati comod în groapa neagra sau poate
chiar pe câte-o piatra de mormînt.
Sunt sigur ca unul din ei eram eu —
de altfel, astazi mi-am gasit în sertar, printre
manuscrisele fel de fel,
pistolul meu ghintuit, cu douazeci si patru de focuri,
cu care am participat la asediul Trebizondei,
daca nu ma-nsel.

Doamne, ce de ispravi am mai facut si-atunci!...
Ca un erou din Sadoveanu, eram viteaz si crud:
tin minte sa fi ucis trei sute saizeci de dusmani
într-un singur asalt —
ah, racnetele mele de mânie si triumf si-acuma
mi le mai aud!...

La Waterloo eram cu bietul Bonaparte cabotinul,
rostandizând pe pragul unui veac;
viteaz si inutil si graseiat la culme,
luptam si-atuncea — ce era sa fac ?

*

Degetele strângeau o tigara fumata demult.
În groapa neagra, ca niste pietre, cadeau ultimele cuvinte.
Prietenii mei înarmati si patetici ma ascultau uluiti,
rezemati comod de pietrele de la morminte.

Paralel cu noi, dedesubt, oameni îsi dormeau vesnicia —
si ei discutau despre libertatea de a trage cu pusca,
dupa fiecare macel!...
Dar, pe pistolul meu cu douazeci si patru de gloante, luna mi se parea aceeasi
cu care am participat la asediul Trebizondei,
daca nu ma-nsel!...

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!