marți, 24 ianuarie 2012

Patriotismul

Exista forme de patriotism care mie unuia mi se par total absurde. Vad fel de fel de oameni care se auto-declara patrioti pentru motive care n-au absolut nimic de-a face cu notiunea invocata. Am intalnit chiar pe cineva care spunea ca nu ar accepta sa munceasca in alta tara indiferent de cati bani i s-ar oferi, pentru ca el isi iubeste tara bla bla. Iertat sa-mi fie, dar asta mi se pare tembelism. Si nu orice fel de tembelism, ci unul care ascunde mecanismul din fabula cu vulpea si strugurii. 

Ma gandam cum ar fi sa coboare intr-o zi un inger si sa-mi zica ceva de genul asta: "Omule, noi, acolo sus, am hotarat sa-ti oferim posibilitatea sa nu mai fii roman. Asta inseamna ca de maine, daca vrei, cand o sa te trezesti din somn, o sa fii elvetian. O sa te cheme tot Raul Baz, o sa locuiesti tot in Romania, dar o sa ai alte amintiri, unele de prin Lausanne, unde o sa ai si o casa, ba chiar si rude, prieteni etc. Toata lumea cu care ai de-a face te va cunoaste ca pe elvetianul din Timisoara etc. O sa te poti duce la Lausanne cand vrei, sa ramai acolo si sa-ti reiei activitatea de acolo. Deci te asigur ca nu o sa fie nicio incurcatura, la niciun nivel. Daca spui da acum, de maine esti elvetian si nu o sa-ti mai amintesti nimic despre mine."
Ei bine, cum ar fi sa-i raspunzi ingerului: "Multumesc frumos dar stii, eu sunt patriot, imi iubesc tara, aici m-am nascut si aici vreau sa mor, ca roman si nu ca elvetian. Mi-s dragi muntii, fetele frumoase de prin Maramures, cantecul si jocul, sarmalele si multe altele. Asa ca raspunsul meu este negativ"! Eu cred ca unul care da asa un raspuns nu e patriot, ci idiot. Pentru ca numai un idiot alege sa traiasca prost cand poate trai bine, numai un idiot isi tine copilul la scoli din Romania, daca poate sa-l duca intr-o tara civilizata etc. Pentru mine masura patriotismului e data de alte chestii: sa tin cu nationala cand joaca la mondiale, sa ma scol in picioare cand se canta imnul, sa ma duc la oaste daca incepe razboiul, sa le spun altora ca avem o tara frumoasa si alte asemenea chestiuni. Din punctul asta de vedere, mi-e egal daca sunt patriot roman sau patriot elvetian. Daca as putea alege, n-as mai sta mult pe ganduri si as zice: "Da ingerule, accept cu inima deschisa, dar te rog fa-ma patriot elvetian, nu elvetian simplu!"



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!