duminică, 29 aprilie 2012

Ispravile lui Pacala (15)


Păcală şi Tândală
Pe Păcală-n vremea asta l-au tot dus departe paşii.
Iată-l în pădurea unde se-ntâlnise cu nuntaşii.
Merge pe un drum, alene, printre ulmi, tot merge-ntruna,
Ne-nsoţit în cale-i decât de stăpâna nopţii, luna.
Când, deodată, ce zăreşte, jos, culcat în drumul său?
E un om, gândea-ntru sine... A, ba uite!... Sacul meu!
Sacul cu gogoşi! Mireasa, neavând puteri să-l care,
L-o fi aruncat, se vede, jos, aicea, din spinare.

Bine că-l găsii! E noapte. Ia să fac şi eu popas.
Şi pe sac lăsându-şi capul, ce mai pui de somn a tras!
Iară când făclia zilei, sus pe-o culme, se aprinse:
El luă-n spinare sacul şi din nou la drum o-ntinse.
Dar abia trecu o vale şi-un muncel, când numai iată
Că pe drum, din ceea parte, alt drumeţ i se arată:
Tot ca el, c-un sac pe umăr — tot aşa de zvelt, de nalt.
Amândoi coboară sprinteni unul înspre celălalt.
Şi-ntâlnindu-se devale faţă-n faţă, stau pe loc,
Sub un ulm cu frunza deasă:
— Bună vremea!
— Bun noroc!
— Ce-ai acolo-n sac, fârtate?
— Nişte nuci am de vânzare,
A răspuns, glumind, Păcală. Dar tu-n sacu-acela mare?
— Eu? Ehei! grăi străinul. Nişte lână! Cât trăieşti,
Tot să cauţi, frate, lână ca aceasta nu găseşti!
— D-apoi nucile din sacu-mi zise iar Păcală-n şagă,
N-ai mâncat tu nuci ca astea de când eşti, fârtate dragă!
— Ce spui? întrebă străinul. Vrei să le desfaci mai iute?
Hai atuncea... târgu-i gata! Să schimbăm... pe nevăzute!
— Haidem! Şi schimbară sacii, făr-a se mai fi gândit.
Dar când îi dezleagă, ce văd? Amândoi s-au păcălit.
Ăla-n loc de nuci, în sacu-i, cu gogoşi se pomeneşte;
Iar Păcală-n loc de lână, muşchi în sacul său găseşte.
Pricepând ei cum şi ce fel, se ridică drepţi, privesc
Ţintă unul înspre altul, şi-ntr-un hohot izbucnesc.
Dup-aceea: — Măi! se-ntreabă: Cine eşti tu?
— Eu? Păcală!
— Cel vestit în toată ţara?
— Da! Iar tu?
— Eu sunt Tândală!
— A! Tândală? Tu eşti ăla? Te cunosc şi eu din nume.
Mi s-au povestit, măi frate, despre tine, multe-n lume!
În păcălituri eşti meşter, cum se vede, tot ca mine.
Ha-ha! Ştii ce bine-mi pare că m-am întâlnit cu tine?
— D-apoi mie? Vino-ncoace!
Şi cu drag la piept s-au strâns.
Şi c-o strângere de mână fraţi de cruce ei s-au prins.
Martori fost-au la prinsoare: ulmii, soarele preasfântul.
Şi plecară, năzdrăvanii, să cutreiere pământul.
. . . . . . . . . . . . . . . .
Dar deodată-ntr-o poiană, se opriră amândoi:
— Măi Păcală, ian ascultă, lumea-i strâmtă pentru noi,
Prea e strâmtă ca să batem împreun-aceeaşi cale,
Ia-o tu la deal încolo, iară eu p-aici, la vale.
— Ai dreptate, măi Tândală. Du-te... umblă sănătos.
Şi-au luat-o prin pădure: unu-n sus, iar altu-n jos.
* * *
Cât or fi umblat ei, nu ştiu — mai pe şes, mai pe la munte;
Ştiu doar că-ntr-o zi, Tândală nimeri-ntr-un sat de frunte.
Era zi de sărbătoare. Gloată-n drum, şi gălăgie.
Chiar atunci ieşise lumea de la sfânta liturghie.
Când ajunse-n dreptul gloatei de femei şi de bărbaţi,
El stătu-n loc: — Bună vremea! Ce mai nou p-aici, fărtaţi?
— De, drumeţe, ce să fie? Uite... oamenii-au răspuns
Ne-a ieşit cam slab porumbul. Ploaie n-am avut de-ajuns.
Dară pe la Dumneavoastră?
— E-he-he! La noi în sat?
Când aţi şti! Grăi Tândală.
— Ce? sătenii-au întrebat.
— Ascultaţi minunăţie!... La o casă... este-un ou...
Cât să spun că e de mare? Mare, nene, cât un bou!
— Cât un bou? Ha-ha! se poate? izbucniră toţi deodată.
Asta-i d-alea de prin basme... Fugi, că prea e gogonată!
— Ba e adevăr, cum este că pe cer un mândru soare
Arde luminos în astă sfântă zi de sărbătoare!
Zise, vrând să-şi întărească spusele din nou, Tândală.
Oamenii, ca arşi săriră:
— I-auziţi-l! Ce-ndrăzneală!
Cum cutezi, în faţa noastră, a fruntaşilor din sat,
Să trânteşti minciuni de-acestea, omule neruşinat?
Şi sărind pe el cu toţii, iute-n lanţuri îl legară,
L-au băgat la gros — şi-acolo pân-a doua zi-l lăsară.
Dimineaţa următoare, vin din nou fruntaşii, iată,
Şi mi-l scot din închisoare, ca să-i facă judecată.
— Oameni buni! primarul zice, aţi văzut cu ce minciună
A umblat să ne prostească ieri acest, “împuşcă-n lună!”
Pentru-atâta cutezare, ia gândiţi-vă deci bine,
Şi să-mi spuneţi: ce pedeapsă credeţi că i se cuvine?
— La răcoare! strigă unul, şază trei sau patru luni,
Să vedem, o s-aibă poftă să mai toarne la minciuni!
— Aş! un altul zice, “duba”, nu crez minte să-l înveţe!
Ia să-l cuminţim mai bine cu vro douăzeci de beţe!
Dar pe când aşa cu toţii ei stăteau la chibzuială:
Cum, de unde până unde, numai iacă şi Păcală,
Chiar atunci, din întâmplare, nimeri-n acelaşi sat,
Şi-ajungând în dreptul obştei, locului şi el a stat.
— Bună ziua! Cum o duceţi? Ce mai nou p-aicea, fraţi?
— De! răspunse unul. Uite! suntem foc de tulburaţi!
Ieri, aci, cu noi de faţă, hoţu-acesta, mâini legate,
A minţit că-n sat la dânşii este-un ou... Dar ce ou, frate?
Cât un bou! Mai auzit-ai astfel de minunăţie?
Ou pe lume-i cu putinţă, mare cât un bou să fie?
. . . . . . . . . . . . . . . . .
Năzdrăvanul de Păcală, la Tândal-atunci priveşte
Şi mustaţa răsucindu-şi: — De! Mai ştiu şi eu? grăieşte.
Ouă de aşa mărime, nici văzut-am pe pământ —
Măcar că destulă lume treierat-am de când sânt —
Nici n-am auzit vreodată pomenindu-se c-ar fi...
Dar cu ochii mei văzut-am o minune şi mai şi!
Fraţilor! În satul nostru, la o casă-n bătătură,
Este-o namilă de raţă... ştiţi ce mare? Cât o şură!
— Valeu! Ce spui? Cât o şură? oamenii-ntr-un glas grăiesc.
Şi privirea spre Tândală, toţi pe loc, şi-o aţintesc.
— Păi... atunci... îngână unul, ăsta n-a minţit, săracu’,
Raţe d-alea pot să facă ouă cât un bou, la dracu’!
— He! ba şi mai mari! zic alţii. Să-l lăsăm, de drum să-şi cate!
Înfundând pe om la dubă, i-am făcut o nedreptate!
— Da, aşa-i! răspund cu toţii.
Şi din lanţ în graba mare
Pe Tândală-l sloboziră, mai cerându-i şi iertare.
Ba le-a dat şi bani chiar obştea, l-amândoi, o sumă bună:
Doar să tacă, de-nchisoare nimănui să nu mai spună!
Dânşii, ce era să facă, bieţii? N-au zis ba... Primiră.
Când a fost să plece însă, râsu-abia şi-l stăpâniră!
Şi s-au dus să-mpartă banii, sub un tei... Dar lui Tândală
Îi veni cu cinci parale mai puţin ca lui Păcală.
Iar pe vremurile-acelea, cinci parale... bani erau,
Nu ca astăzi! Cum s-o dreagă? Mărunţiş defel n-aveau.
— Ştii ce? glăsui Păcală. Astăzi n-ai, cred, nici un zor.
La nevoie să mă cauţi! Cinci parale-ţi sunt dator
Ţi le-oi da. Rămâi cu bine!
— Bun!... Şi iar s-au despărţit:
Unul spre apus plecat-a, celălalt spre răsărit.
Petre Dulfu


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!