miercuri, 22 august 2012

Legea sinaismului

Vad ca in continuare oamenii pun foarte sus pe scara valorilor diverse chestii extrem de subiective, dintre care unele chiar lipsite de orice relevanta. Spre exemplu, in urma faptului ca am urcat pe FB o poza nu tocmai magulitoare cu o persoana care face valuri in politica si care s-a nascut in Sinaia, m-am trezit inghiontit de mai multi prieteni sinaieni. Mesajul lor a fost simplu: "Raul, de ce te iei de cutare, doar stii ca e din Sinaia, nu?" Sau "Ce naiba, bai Raul, doar am fost colegi de liceu cu totii". Hai sa luam la bani marunti acest tip de reactie.

Sa ne imaginam ca eu am fost coleg de liceu, chiar de clasa, cu o persoana care, dupa ce trec anii, ajunge foarte cunoscuta si intreprinde actiuni cu anumite consecinte in randul romanilor. Persoana aia face si desface, actiunile ei ma afecteaza in mod direct, sau, poate, imi contrazic doar principiile. Ce ar trebui sa fac eu in situatia asta? In opinia prietenilor mei de pe FB, ar trebui sa tac mucles, sa fac ciocul mic, pentru ca persoana aia "e din Sinaia, ba mi-a fost si colega de liceu". Sa aplic, asadar, un fel de "lege a sinaismului". Asa oare sa stea lucrurile? Eu zic ca ceva, aici, nu e in regula. Daca ne gandim bine, fiecare om s-a nascut undeva, a avut colegi de scoala, de clasa si de banca. Asta inseamna ca daca el face niste chestii urate, nimeni dintre cei nascuti in acelasi oras nu are voie sa il taxeze? Dar atunci hai sa mergem mai departe. Daca un om nascut in Bucuresti face tot felul de magarii, ar fi nedemn pentru bucuresteni sa-l sanctioneze? Mai departe: daca un tip nascut in Cugir fura si este prins, cum ar trebui sa procedeze judecatorul, daca intamplator s-a nascut si el in Cugir? Sa-l faca scapat pe hot?
Coteriile astea, instinctul asta de gasca, este pur si simplu destructiv, in opinia mea, pentru bunul mers al lucrurilor intr-o tara. Cand ai un principiu si constati ca el este incalcat de cineva, reactionezi, nu tii seama ca acel cineva a facut acelasi liceu cu tine. Faptul ca multi romani nu pot intelege lucrul asta, arata ca Romania inca nu e pregatita sa fie un stat european ci e condamnata sa ramana inca destula vreme o simpla reuniune de gasti.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!