luni, 24 septembrie 2012

Logica și fumatul

Mi se pare, de multe ori, uimitor cum pot oamenii să susțină cu argumente o poziție pentru ca apoi, când interesul le dictează altfel, să susțină tot cu argumente poziția contrară. În logică, asta s-ar chema că azi demonstrezi A și mâine demonstrezi nonA. Ori așa ceva este imposibil - în logică. Acolo există o condiție de bază, care spune că dintre A și nonA, una e adevărată și alta falsă. Așadar, dacă poți demonstra și A și nonA, undeva ai făcut o eroare. La fel stau lucrurile in geometrie, unde ai un sistem de axiome. Din acele axiome nu poți deduce și A și nonA, decât dacă axiomele sunt rău alese și atunci poți să arunci tot sistemul tău la gunoi. Cum ar fi să plec de la Euclid și să demonstrez că suma unghiurilor unui triunghi este 180 de grade și apoi, plecând tot de la Euclid, să demonstrez că suma aia este mai mică de 180 de grade?
Ei bine, în afara logicii și a matematicii, chestiile astea devin perfect posibile. Îmi amintesc de o întâmplare veche, din vremea când locuiam pe Calea Codrului, în Sinaia. Mă lăsasem de fumat, dar mama fuma în continuare enorm. Stăteam așezați la masă și ne uitam la televizor, și mi se părea că în cameră a coborât un nor care s-a instalat frumușel și nu are de gând să mai plece. I-am spus de multe ori mamei că mă deranjează fumul, că nu e în regulă să trăiesc în pâcla aia, că ar trebui să facem cumva - totuși eu m-am lăsat de fumat și asta e ceva important etc. Dar pentru mama toate astea erau ca nimica: îmi explica frumos, cu argumente, că dacă unul e fumător și celălalt nu, nefumatorul trebuie să-l suporte pe fumător, că nu tot ce îi face unuia rău îi face și celuilalt, că pot alege să stau în camera cealaltă până aerisim etc etc etc. După patru ani, eu am reluat fumatul (ca un prost). Dar ce să vezi? Mama se lăsase. Așa că rolurile s-au schimbat. În casă era același nor de fum, dar de dată asta îl produceam eu. Și după o vreme, numai ce-o aud pe mama zicându-mi că nu e în regulă, că pe ea o deranjează fumul, că nu e normal ca nefumatorul să-l suporte pe fumător, că dacă vreau să-mi fac mie rău n-am decât, dar asta nu înseamnă că trebuie să-i fac și ei și tot așa. Adică exact pe dos decât mă dăscălea cu patru ani în urmă.


Un comentariu:

  1. In înțelegerea mea, ‘a demonstra A’, înseamnă a arata că A e adevărată și ‘a demonstra nonA’ înseamnă a arata că nonA e adevărată

    RăspundețiȘtergere

După mine!