miercuri, 21 noiembrie 2012

Mici poeme in proza ale lui Baudelaire(15)

Prăjitura
Călătoream. Locul în mijlocul căruia mă aflam era de o măreţie şi o nobleţe irezistibile. În acest moment, ceva se petrecu fără îndoială în sufletul meu. Gîndurile fîlfîiau cu o uşurinţă aidoma văzduhului; patimile vulgare, ca ura şi dragostea profană, mi se arătau acum tot aşa de îndepărtate ca şi norii ce defilau în adîncurile prăpăstiilor sub picioarele mele; sufletul mi se părea la fel de nesfîrşit şi la fel de curat ca şi cupola cerului de care eram acoperit; amintirea lucrurilor pămînteşti nu-mi ajungea la inimă decît slăbită şi scăzută, ca zvonul de clopot al vitelor nedesluşite ce păşteau departe, foarte departe, pe coastele altui munte. Pe micul lac neclintit, negru de nemăsurata lui adâncime, trecea din cînd în cînd umbra unui nor, ca reflexul mantalei unui uriaş aerian zburînd de-a curmezişul cerului. Şi îmi aduc aminte că această senzaţie solemnă şi rară, pri­cinuită de o mare mişcare cu desăvîrşire tăcută, mă umplea de-o bucurie ames­tecată cu teamă. 
         Într-un cuvînt, mulţumită frumuseţii entuziasmante ce mă împrej­muia, mă simţeam în desăvîrşită pace cu mine însumi şi cu universul; şi chiar cred că, în desăvîrşita beatitudine şi în totala uitare a oricărui rău pămîntesc, ajunsesem să nu mai găsesc atît de caraghioase ziarele ce pretindeau că omul e născut bun; trupescul de nelecuit reînnoindu-şi cerinţele, mă gîndii să-mi dreg oboseala şi să-mi potolesc foamea pricinuită de un urcuş atît de lung. Scosei din buzunar o mare bucată de pîine, o ceaşcă de piele şi o sticlă cu un oarecare elixir pe care farmaciştii îl vindeau pe-atunci turiştilor ca să-l amestece la nevoie cu apă de zăpadă.
Îmi tăiam liniştit pîinea, cînd un zgomot cu totul slab mă făcu să ridic ochii. Înaintea mea stătea o mică fiinţă în zdrenţe, neagră, ciufulită, ai cărei ochi scufundaţi, sălbatici şi parcă rugători devorau bucata de pîine. Şi-o auzii rostind, cu un glas coborît şi răguşit, cuvîntul: prăjitură! Nu mă putui opri să nu rîd auzind denumirea cu care voia sa-mi onoreze plinea aproape albă, şi-i tăiai o bucată cumsecade pe care i-o dăruii. Se apropie încet, neslăbindu-şi din ochi obiectul rîvnei; pe urmă, înşfăcînd bucata de pîine, se dădu repede înapoi, ca şi cînd s-ar fi temut că darul meu nu e sincer sau ca nu cumva să mă căiesc.
Dar în aceeaşi clipă fu rostogolit de un alt mic sălbatic, ivit nu ştiu de unde, şi-ntr-atît de leit cu primul, că l-aş fi luat drept geamăn. Se tăvăliră amân­doi pe pămînt, luptîndu-se pentru preţioasa pradă, niciunul înduplecat, fără îndo­ială, să jertfească o jumătate pentru fratele său. Primul, scos din sărite, îl înhăţă pe al doilea de păr; acesta îl muşcă de ureche şi scuipă o bucăţică plină de sînge cu o preafrumoasă înjurătură în dialect. Stăpînul îndrituit al prăjiturii încerca să-şi bage gheruţele în ochii uzurpatorului; acesta, la rîndul său, se opintea din toate puterile să-şi gîtuie cu o mînă duşmanul, pe cînd cu cealaltă se căznea să-şi vîre preţul luptei în buzunar. Dar, cu puterile reînnoite de dez­nădejde, învinsul se ridică şi, cu o lovitură de cap în stomac, îl trînti la pămînt pe învingător. Dar la ce bun să descriu această luptă hidoasă ce ţinea cu ade­vărat mai mult decît o puteau făgădui puterile lor de copii? Prăjitura colinda din mînă în mînă şi schimba buzunarul la fiecare moment; dar vai, îşi schimba la fel şi mărimea şi cînd, în sfîrşit, sleiţi de puteri, gîfîind, sîngerînd, se opriră din neputinţă de-a continua, nu mai era, la drept vorbind, nicio pricină de bătaie; bucata de pîine pierise şi se risipise în fărîme ca grăuncioarele de nisip cu care se amestecase. 
Spectacolul acesta îmi posomorîse peisajul, şi bucuria liniştită în care se desfăta sufletul meu înainte de a-i fi văzut pe aceşti omuleţi dispăruse cu totul; am rămas multă vreme trist, dar necontenit repetînd: „Prin urmare se găseşte o ţară minunată unde pîinea se cheamă prăjitură, lucru dulce atît de rar încît e de-ajuns pentru a stîrni un război cu adevărat fratricid!"


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!