marți, 23 aprilie 2013

Suferintele tanarului Werther (7)

                                                                                               20 ianuarie
Trebuie să-ţi scriu, dragă Lotte, de aici, din odăiţa unui han de ţară, în care m-am refugiat din pricina unei vijelii. Cât timp am stat la D..., în acest târg păcătos, printre oameni străini, cu totul străini de inima mea, n-am avut nicio clipă, niciuna, în care inima mea să-mi poruncească să-ţi scriu. Şi acum, în căsuţa asta, în singurătatea asta, în această izolare, când zăpada şi grindina lovesc iarăşi cu furie în fere­struica mea, acum primul meu gând către tine se îndreaptă. Cum am intrat, mi-a venit în minte chipul tău, amintirea ta, o, Lotte!, atât de sfântă, atât de caldă! O, Doamne! Prima mea clipă fericită, iarăşi!
Dacă m-ai vedea, scumpa mea, în mijlocul distracţiilor! Ce secate îmi sunt simţurile! Nicio clipă de plinătate a inimii, nicio clipă fericită! Nimic! Nimic! Stau ca în faţa unei vitrine cu rarităţi — privesc omuleţii şi căluţii care trec prin faţa mea şi mă întreb adesea dacă nu e o iluzie optică. Intru şi eu în joc, sau mai degrabă sunt tras pe sfori, ca o păpuşă, şi îmi apuc câteodată vecinul de mâna lui de lemn şi mă dau înapoi, înfiorat. Seara îmi propun să admir a doua zi răsăritul soarelui, şi nu izbutesc să mă scol din pat. Ziua mă gândesc ca noaptea să privesc luna, şi seara nu ies din odaie. Nu ştiu nici eu bine de ce mă scol şi de ce mă culc.
Fermentul care îmi punea în mişcare viaţa lipseşte; imboldul care mă ţinea treaz în nopţi adânci a pierit, cel care mă deştepta dimineaţa din somn s-a dus.
Am găsit aici o singură fiinţă femeiască, o domnişoară von B..., care îţi seamănă, dragă Lotte, dacă poate cineva să-ţi semene. „A! vei spune tu, uite-l că a început să-mi facă complimente drăgălaşe!” Asta nu-i chiar cu totul neadevărat. De câtva timp sunt foarte amabil, fiindcă nu pot fi altfel, sunt foarte spiritual, şi femeile spun că nimeni nu ştie să laude aşa de bine ca mine („Şi să mintă, ai să adaugi tu, fiindcă fără asta nu merge, înţelegi?”). Voiam să-ţi vorbesc de domnişoara von B... Are mult suflet, care străluceşte din belşug în ochii ei albaştri. Rangul ei e o povară pentru dânsa şi nu-i mulţumeşte niciuna dintre dorinţele inimii. Râvneşte să iasă din viaţa asta agitată, şi de multe ori visăm împreună la scene rustice de fericire netulburată, ah!, şi la tine! De câte ori nu-i nevoită să te adore! Dar ce zic eu, nu e nevoită, face asta de bună­voie, mă ascultă cu plăcere când vorbesc de tine, te iubeşte...
O, cum aş vrea să stau la picioarele tale, în odăiţa atât de dragă şi de plăcută, şi copiii să se joace împrejurul meu şi, când ar deveni prea zgomotoşi, să-i liniştesc şi să mă liniştesc cu un basm care-ţi dă fiori.
Soarele apune măreţ peste câmpul strălucitor de zăpadă, vijelia a trecut, şi eu... trebuie să mă închid din nou în cuşca mea... Adio! Albert e acasă? Şi cum...? Dumnezeu să-mi ierte această întrebare.


                                                                                                8 februarie

De o săptămână e o vreme îngrozitoare, dar care mie îmi face bine. Într-adevăr, de când sunt aici n-a fost zi fru­moasă pe care să nu mi-o strice sau să nu mi-o tulbure careva. Acum, când plouă zdravăn, şi viscoleşte, şi e frig, şi e moină, mă gândesc: „Ha! În casă nu poate fi mai rău decât afară, sau dimpotrivă”, şi mă simt bine. Când, dimineaţa, soarele răsare şi făgăduieşte o zi frumoasă, nu mă pot opri şi strig: „Iată că ai din nou un bun ceresc pentru care oamenii pot să se înşele între ei!” Ei pot să se înşele între dânşii pentru orice: pentru sănătate, pentru reputaţie, pentru veselie, pentru odihnă! Fac asta de multe ori din prostie, nepricepere şi mărginire, iar dacă ai sta să-i asculţi, cu cele mai bune intenţii. De multe ori îmi vine să-i rog în genunchi să nu-şi mai tulbure atât de cumplit sufletul.
 
                                                                                               17 februarie

Mi-e teamă că ministrul plenipotenţiar şi cu mine n-avem să mai stăm multă vreme împreună. Omul acesta e pur şi simplu nesuferit. Felul lui de a lucra este atât de caraghios, încât nu mă pot opri să-l contrazic şi fac de multe ori un lucru după capul şi după firea mea, ceea ce, bineînţeles, nu-i place niciodată. Din cauza asta, de curând, m-a pârât la Curte, şi contele mi-a făcut câteva observaţii blânde, dar care au fost, oricum, observaţii. Eram pe punctul să-mi dau demisia, când am primit o scrisoare particulară* de la dânsul, o scrisoare în faţa căreia am îngenuncheat, proslăvind spiritul ei înalt, plin de nobleţe şi de înţelepciune. Mă dojeneşte din cauza prea marii mele sensibilităţi. Ideile mele exaltate despre efi­cienţă, despre influenţa asupra celorlalţi, despre felul de-a răzbi în viaţă el le socoate avânt tineresc şi încearcă nu să la stârpească, ci numai să le domolească şi să le călăuzească într-acolo unde pot să-şi aibă desfăşurarea lor adevărată şi să-şi dea pe deplin roadele. Asta mi-a întărit puterile pe o săptămână şi m-a făcut să fiu de acord cu mine însumi. Liniştea sufletească e un lucru minunat, tot aşa şi mulţumirea de sine. Numai, dragă prietene, dacă n-ar fi giuvaerul tot atât de gingaş pe cât e de frumos şi de costisitor!


* Din respect faţă de acest om minunat s-a scos din culegerea noastră scrisoarea amintită, precum şi alta despre care se vorbeşte mai jos, fiindcă editorul a fost de părere că o asemenea îndrăzneală n-ar putea fi justificată nici chiar de calda recunoştinţă a publicului (n. a.).

                                                                                              20 februarie

Dumnezeu să vă binecuvânteze, dragii mei, şi să vă dă­ruiască toate zilele fericite pe care mi le ia mie.
Îţi mulţumesc, Albert, că m-ai amăgit: eu aşteptam să mă vesteşti când are să fie nunta voastră şi aveam de gând ca în ziua aceea să iau solemn din perete silueta Lottei şi s-o îngrop sub alte hârtii. Acum v-aţi căsătorit, şi portretul se află tot acolo unde se afla! Să rămână tot acolo! Şi de ce nu? Eu ştiu că sunt mereu cu voi împreună, sunt în inima Lottei, fără să te jignesc pe tine, am în această inimă locul al doilea şi vreau şi trebuie să mi-l păstrez. O, aş înnebuni dacă m-ar uita... Albert, în mintea mea e un infern. Rămâi cu bine, Albert! Rămâi cu bine, înger al cerului! Rămâi cu bine, Lotte!


                                                                                              15 martie

Am avut un necaz care are să mă alunge de aici. Scrâş­nesc din dinţi! În sfârşit, nu-i nimic de făcut, dar de asta sunteţi vinovaţi voi, toţi cei care m-aţi îmboldit, m-aţi împins şi m-aţi chinuit să-mi iau un post ce nu era pe placul meu. Acuma am văzut ce înseamnă! Acuma aţi văzut şi voi! Şi, ca să nu spui iarăşi că ideile mele exaltate sunt de vină, iată aici, scumpe domn, o istorisire limpede şi curată, aşa cum ar fi scris-o un cronicar.
Contele de C... ţine la mine şi mă preţuieşte, asta ştii, ţi-am spus-o de-o sută de ori. Aşadar, ieri am fost la el la masă, tocmai când, seara, se adună în casa lui o nobilă socie­tate de domni şi de doamne la care nu m-am gândit niciodată, după cum nu mi-a trecut niciodată prin minte că noi, sub­alternii, nu avem ce căuta aici. Bun. Mănânc cu contele şi după masă ne plimbăm încoace şi încolo prin sala cea mare, stau de vorbă cu el şi cu colonelul B..., care a venit şi dânsul. Se face ora când soseşte lumea. Eu habar n-am de nimic. Intră preastimata doamnă S..., cu soţul dumisale, şi binecrescuta dumnealor gâsculiţă de fiică, cu pieptul plat şi corsaj nostim, şi, umflându-şi nările, mă privesc en passant(1) cu ochii lor aristocratici. Cum soiul ăsta de oameni îmi este foarte anti­patic, am vrut să mă retrag imediat şi aşteptam numai să scape contele de flecăreala lor nesuferită, când deodată a intrat domnişoara von B... Fiindcă inima îmi tresare întot­deauna când o văd, am mai rămas, am stat la spatele scaunu­lui ei şi abia după câtva timp am observat că ea îmi vorbea mai puţin deschis ca de obicei şi oarecum stingherită. Asta m-a mirat. „E şi ca ea toţi ceilalţi”, m-am gândit eu şi, supă­rat; am vrut să plec; totuşi am rămas, fiindcă aş fi scuzat-o bucuros, fiindcă nu credeam că e aşa şi mai speram o vorbă bună din partea ei şi... în sfârşit, tot ce vrei. În vremea asta salonul se umple. Baronul F..., cu toată garderoba de pe vremea încoronării lui Francisc I(2), consilierul aulic R..., care aici e numit in qualitate(3), domnul de R..., cu soţia lui surdă etc., şi să nu-l uit pe jerpelitul I..., care îşi cârpeşte găurile garderobei lui de modă veche franţuzească cu zdrenţe de modă nouă. Au venit toţi, unii după alţii. Vorbesc cu câţiva pe care îi cunosc, şi ei îmi răspund foarte laconic. Eu nu mă ocupam decât de domnişoara B... N-am observat că femeile la celălalt capăt al sălii îşi şopteau la ureche, că bărbaţii şopteau şi ei, că doamna de S... vorbea cu contele (toate acestea mi le-a povestit domnişoara B... mai târziu). În sfârşit, contele a venit la mine, m-a luat şi m-a dus la o fereastră.
― Ştii, îmi spuse el, cât de ciudată e societatea noastră. Am observat că toată lumea e nemulţumită fiindcă te vede aici. Eu n-am vrut să...
― Excelenţă, i-am tăiat eu vorba, vă rog de mii de ori să mă iertaţi. Ar fi trebuit să mă gândesc la asta şi ştiu că îmi veţi trece cu vederea această nesocotinţă. Am vrut de la început să plec, dar un geniu rău m-a oprit, adăugai eu zâmbind, în timp ce mă înclinam.
Contele îmi strânse mâna într-un chip care spunea tot. Am părăsit încetişor distinsa societate, m-am urcat într-o cabrioletă şi m-am dus la M..., ca să văd de pe deal apusul soarelui şi să citesc din Homer minunatul cânt în care Ulise e găzduit de porcar. Şi am fost foarte mulţumit.
Seara, când am venit la masă, mai erau câţiva inşi în sala de mâncare; jucau zaruri pe un colţ al mesei şi dăduseră la o parte faţa de masă. Deodată intră Adelin, îşi scoate pălă­ria, mă priveşte, vine la mine şi-mi spune încet:
― Ai avut neplăceri?
― Eu?
― Contele te-a dat afară.
― Să-i ia dracu! i-am răspuns eu. Am fost bucuros să ies la aer.
― Bine, mi-a spus el, că iei lucrurile aşa de uşor. Ceea ce mă supară e faptul că toată lumea ştie.
Abia atunci întâmplarea a început să mă roadă. Mă gân­deam că toţi care vin la masă şi se uită la mine, din pricina asta se uită! Eram foarte necăjit.
Şi astăzi, acelaşi lucru: unde mă duc, toţi mă compăti­mesc, iar pe cei care mă invidiază îi aud spunând cu bucurie:
― Iată unde ajung oamenii mândri, care se fălesc cu picul de minte pe care-l au şi cred că îşi pot îngădui să nu le pese de nimic...
Şi alte flecăreli murdare... că-ţi vine să-ţi înfigi un cuţit în inimă! Pentru că poţi să vorbeşti de independenţă cât vrei, dar aş dori să-l văd pe acela care poate răbda ca tot felul de ticăloşi să trăncănească pe socoteala lui atunci când le dă mâna s-o facă. Când nu spun decât vorbe goale, o, atunci poţi uşor să nu-i iei în seamă!


                                                                                              16 martie

Totul mă chinuieşte. Azi o întâlnesc pe domnişoara von B... pe alee. Nu m-am putut opri să-i vorbesc şi, îndată ce ne-am depărtat puţin de lume, să-i arăt supărarea mea din cauza purtării ei de acum câteva zile.
― O, Werther, spuse ea cu un glas duios, ai putut oare să interpretezi astfel tulburarea mea, dumneata, care îmi cunoşti inima? Cât am suferit din pricina dumitale din clipa când am intrat în sală! Am prevăzut totul, de o sută de ori mi-a stat pe limbă să-ţi spun. Ştiam că doamna de S... şi doamna de T..., cu bărbaţii lor, mai degrabă ar fi plecat decât să fi stat în societatea dumitale. Ştiam că gazda nu poate să se certe cu dumneata... şi acum uite cum mă judeci!
― Cum asta, domnişoară? am sărit eu şi mi-am ascuns teama, fiindcă tot ce-mi spusese ieri Adelin îmi trecea în clipa asta prin vine ca o apă clocotită.
― O, cât am suferit din pricina asta! îmi zise făptura aceea drăgălaşă, în timp ce ochii i se umpleau de lacrimi.
Nu mai eram stăpân pe mine, eram gata să mă arunc la picioarele ei.
― Lămureşte-mă! am strigat.
Lacrimile îi curgeau pe obraji. Eu eram nespus de mişcat. Ea îşi şterse lacrimile fără să încerce să şi le ascundă.
― O cunoşti pe mătuşa mea, începu ea. Era şi dânsa acolo şi a privit, oh, cu ce ochi a privit tot ce s-a întâmplat! Werther, ieri noapte şi azi-dimineaţă am avut de îndurat o predică în privinţa prieteniei mele cu dumneata şi a trebuit să ascult cum ai fost ponegrit şi umilit, şi eu n-am putut şi n-am avut voie să te apăr decât pe jumătate.
Fiecare vorbă pe care o spunea îmi trecea ca o sabie prin inimă. Ea nu simţea cu cât ar fi fost mai milostivă dacă nu mi-ar fi povestit toate astea. Îmi mai istorisi apoi ce mai trăncăneşte lumea şi ce fel de oameni sunt aceia care vor triumfa acum, râzând şi bucurându-se că mi-a fost pedepsită mân­dria şi dispreţul meu faţă de ei, dispreţ pe care încă de mult mi-l imputau. Să aud toate acestea, Wilhelm, de la ea, cu vocea celei mai sincere compătimiri!... Eram zdrobit şi sunt şi acum furios. Aş vrea să îndrăznească vreunul să-mi arunce în faţă asta şi să-l pot străpunge cu sabia! Dacă aş vedea sânge, m-aş simţi mai bine.
Ah, am apucat de-o sută de ori până acum cuţitul ca să-mi liniştesc această inimă apăsată. Se spune că este un soi ales de cai care, când sunt foarte încăl­ziţi şi osteniţi de prea multă alergătură, îşi rup ei singuri cu dinţii o vână, din instinct, ca să poată răsufla. Aşa se întâmplă şi cu mine de multe ori: aş vrea să-mi deschid o vână care să-mi dea liniştea veşnică.


(1) În treacăt (fr.).

(2) Referire la Francisc I (1708-1765), soţul Mariei Theresia, ales în 1745 împărat al Imperiului roman de naţiune germană. Din punct de vedere politic, neînsemnat.


(3) În exerciţiul funcţiunii (lat.)


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!