miercuri, 5 iunie 2013

Trei milenii de umor (23)

Anton Bacalbaşa a publicat în ziarul „Epoca” o scrisoare des­chisă adresată lui Caragiale. În final, a adăugat următorul „post scriptum": „Vino deseară să prînzim împreună tot ca ieri, la „Andrei". Cu o singură condiţie: nu mai vreu să fiu păcălit. Plătesc eu mîncarea şi tu băutura".

Zi de primăvară timpurie, ora de prînz, cînd cafenelele s-au golit. La o masă, Alberto Moravia îşi cizelează romanul „La Noia“,  înainte de a fi predat editurii. În spatele său, la o masă apropiată, o tînără pereche se giugiuleşte. Scriitorul aude ur­mătorul dialog: 
    Iar dacă tu, Julio, ai să fii prea sătul de dragostea mea, ce se va alege de mine?
    Atunci, ...ei bine, atunci am să te căsătoresc cu vreun prieten!

Romancierul Arnoul era omul care avea veşnic vîrsta de şai­zeci şi şase de ani. Într-o zi şi-a anunţat prietenii că se va căsători cu Mijanou Bardot.
    Dacă tot te-ai hotărît să faci acest pas, a spus rîzînd un prieten, de ce n-o ceri pe Brigitte?
    O! a exclamat Arnoul, e prea bătrînă. Să facem un mic calcul. În zece ani va avea treizeci şi cinci de ani. Va daţi seama că eu la şaptezeci şi şase de ani n-o să mă pot căsători din nou!

Paul Bourget, care la o vîrstă înaintată devenise răsfăţatul parizienilor, fiind într-o seară în compania unor amici, a spus:
  Dacă descopăr într-o zi că vîna creaţiei mele a secat, că spiritul meu făuritor de frumos s-a veştejit, atunci pun mîna pe pistol şi-mi trag un cartuş în cap.
Forain, care era şi el la masă, a intervenit prompt:
    Foc!

Autorul lucrării „Un husar pe acoperiş" tradusă şi în limba română, Jean Giono, s-a hotărît să-şi regizeze propriul sce­nariu, scris după o carte a sa. Rolul principal feminin urma să-l interpreteze Nicole Courcel care apărea într-o secvenţă an mantou de nurcă, la volanul unei limuzine supersport.
     Deci eu joc rolul unei tinere femei? — s-a interesat Nicole, aşezîndu-se într-un fotoliu.
    Da, al doamnei Fernandels, a precizat curtenitor Giono.
    Sper că nu-i mai în vîrstă de douăzeci şi cinci de ani...
    Nu chiar, hai să zicem... bate pe la treizeci!
—  Exclus! a strigat furioasă Nicole şi s-a ridicat din foto­liu. Asta nu se poate, deoarece asta-i chiar vîrsta mea ade­vărată!
 
Autorul nemuritoarei „Cartea de la San Michele” şi a mai puţin cunoscutei cărţi „Crucea roşie şi crucea de oţel”, Axel Munthe, ura fascismul. În timpul celui de-al doilea război mondial, el a părăsit insula Capri, întorcîndu-se în Suedia. Fost doctor al curţii regale, scriitorul a fost invitat de regele Gustav la castelul din Stockholm. Odată, cînd fotograful curţii a avut ideea să-i pozeze pe cei doi bătrîni, regele Gustav i-a spus lui Munthe:
     Veniţi! veţi fi într-o înaltă societate!
     Şi dumneavoastră, majestate, i-a întors răspunsul Axel Munthe
 P22


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!