joi, 2 ianuarie 2014

Semne de exclamare marca Cehov

Viaţa în întrebări şi exclamaţii
Pruncia. Ce ne-a hărăzit Dumnezeu, băiat sau fată? Când facem botezul? Dolofan băiat! Vezi, doică, să nu-l scapi! Vai, vai! să nu cadă!!
I-au dat dinţişorii? Are scrofuli? Ia-i pisica, că-l zgârie! Ia trage-l pe unchiu’ de mustaţă! Aşa! Nu plânge! Vine bau-bau! A şi început să meargă! Luaţi-l de aici, e necuviincios! Ce ţi-a făcut? Chiar pe haină! Nu-i nimic, o uscăm! A răsturnat călimara! Hai, fă nani, micuţule! Ştie să şi vorbească! Ei, bată-te! Ia spune ceva! Cât p-aci să-l calce birja! Daţi afară doica! Nu sta în curent! Să-ţi fie ruşine, cum se poate să baţi un copil atât de mic? Nu plânge! Dă-i o turtă dulce!
     Copilăria. Stai că-ţi arăt eu ţie! Unde ţi-ai julit na­sul? De ce-o necăjeşti pe mama? Nu mai eşti mic! Nu te apropia de masă, tu capeţi mai târziu! Ia cartea! Nu ştii? Marş la colţ! Nota unu! Iar ţi-ai umplut buzunarul cu cuie! De ce n-o asculţi pe mama? Mă­nâncă frumos! Nu te scobi în nas! Tu l-ai lovit pe Mitia? Răule! Citeşte-mi „Fiertura lui Demian”! Cum e nominativul la plural? Adună şi scade! Ieşi afară din clasă! Rămâi fără prânz! Hai la culcare! E ora nouă! Numai când avem musafiri face ştrengării! Minţi! Piaptănă-te! Scoală-te de la masă şi ieşi! Ia arată-mi notele! Iar ţi-ai rupt ghetele?! Nu ţi-e ru­şine să plângi, băiat mare! Unde ţi-ai murdărit haina? Niciodată nu vă mai ajunge nimic! Iar ai luat nota unu? Când o să vină ziua să nu te mai bat? Dacă te prind că începi să fumezi, te dau afară din casă! Cum e superlativul de la „facilis”(1)? „Facilissimus”? Nu-i adevărat! Cine a băut vinul? Veniţi, copii, că a venit o maimuţă în curte! De ce mi-aţi lăsat băiatul repe­tent? A venit bunica!
Adolescenţa. Nu eşti destul de mare ca să bei votcă! Spune-mi care e consecuţia timpurilor! Prea devreme, tinere, prea devreme! La vârsta dumitale, habar n-aveam de aşa ceva! Ţi-e încă frică să fumezi în faţa tatei? Vai ce ruşine! Ninocica îţi trimite un salut! Să-l luăm pe Iuliu Caesar! O fi „ut consecutivum”(2)? Drăguţo! Lăsaţi-mă, conaşule, altfel… vă spun tăticu­lui dumneavoastră! Ei, ei… drăcoaico! Ia te uită, îmi creşte mustaţa! Da’ de unde? Nu-ţi creşte nicio mus­taţă, ai făcut-o cu cărbune! Nadine are o bărbie mi­nunată! În ce clasă sunteţi? Trebuie să recunoşti, tată, că nu pot să trăiesc fără bani de buzunar! Nataşa? O ştiu! Am fost la ea! Vasăzică tu erai? Modestule! Dă-mi o ţigară! Dacă ai şti cât o iubesc! E divină! Cum isprăvesc liceul, o iau de nevastă! Nu te priveşte, maman! Vă dedic versurile mele! Dă-mi să trag câteva fumuri! După trei pahare, sunt beată! Bis! Bis! Bra-a-a-vo! Se poate să nu fi citit pe Born? Nu-i cosinus, ei sinus! Unde-i tangenta? Sonica are picioare urâte! Îmi dai voie să te sărut? Hai să bem! Ura-a-a, am isprăvit cursul! Pune-o la catastif, îţi ră­mân dator! Împrumută-mă cu douăzeci şi cinci de ru­ble! Mă însor, tată! Dar mi-am dat cuvântul! Unde ai dormit noaptea asta?
Între 20 şi 30 de ani. Împrumută-mi o sută de ruble! Ce facultate? Mie mi-e totuna! Cât se plăteşte lec­ţia? Ieftin! La „Streina” şi înapoi! Bis, bis! Cât îţi datorez? Vino mâine! Ce se dă astăzi la teatru? O, dacă ai şti cât te iubesc! Da sau nu? Da? O, îngeraşule! Trage-i una! Chelner! Bei Xeres? Mario, dă-mi zeamă de castraveţi! Redactorul e acasă? N-am talent? Curios! Din ce am să trăiesc? Împrumută-mă cu cinci ruble! La „Salon”! Se face ziuă, domnilor! Am părăsit-o! Împrumută-mi un frac! Bila galbenă în colţ! Şi aşa sunt beat! Mor, doctore! Împrumută-mă pentru doctorie! Era să mor! Am slăbit? Să mergem la „Iar”, ce zici? Nu face! Daţi-mi de lucru! Poftim! Ehei… dar eşti cam leneş! Se poate să în­târzii atâta? Banii nu-s lucrul principal în viaţă! Ba sunt! Îmi zbor creierii! s-a isprăvit! Dau dracului totul. Adio, viaţă nesuferită! Dar… nu! Tu eşti, Liza? Mi-am cântat de mult cântecul, maman! Mi-am trăit traiul! Fă-mi rost de un post, unchiule! Trăsura-i la scară, ma tante! Merci, mon oncle! Nu-i aşa, mon oncle, că m-am schimbat? Te-ai certat cu cineva? Ha-ha-ha! Scrie adresa asta! Să mă însor? Niciodată! Vai, e măritată! Excelenţă! Serge, prezintă-mă bu­nicii tale! Sunteţi fermecătoare, prinţesă! Bătrână? Cum puteţi spune aşa ceva! Aşteptaţi poate compli­mente! Daţi-mi voie să iau un fotoliu în rândul doi!
Între 30–50 ani. Nu mi-a mers! Este un post va­cant? Nouă fără de atout! Şapte cupe! Dumneavoas­tră daţi cărţile, votre excellence. Eşti groaznic, doc­tore! Am prea multă grăsime la ficat? Prostii! Scumpi mai sunt doctorii ăştia! Ce zestre i se dă? Acum n-o iubeşti, dar cu timpul o să-ţi fie dragă! Felicitările mele pentru nuntă! Nu pot să nu joc cărţi, draga mea! Am catar la stomac? Băiat sau fată? Leit tat’su! He-he-he… nu ştiam! Am câştigat, draga mea! Iar am pierdut, dracu’ să mă ia! Băiat sau fată? Leit… tat’su! Te asigur că n-o cunosc! Nu mai fi şi tu geloasă! Hai să mergem, Fani! O brăţară? Şam­panie! La mai mare! Mergi! Ce să fac ca să slăbesc? Am chelie? Nu cobi, mamă soacră! Băiat sau fată? Sunt beat, Karolinchen! Lasă-mă să te pup, nemţoaico! Canalia aia e iar la nevastă-mea! Câţi copii ai? Ajutaţi pe un om sărac! Ce fată drăguţă aveţi! Au dat totul la ziar, ai dracului! Am să-ţi trag o bătaie, băiat obraznic ce eşti! Tu mi-ai ciufulit peruca?
Bătrâneţea. Ne ducem la ape minerale? Ia-l, fata mea! E tâmpit? Ce are a face! Dansează prost, dar are nişte picioare straşnice! O sută de ruble pentru…
Un sărut? Of, drăcoaico! He-he-he! Vrei o găinuşă, fetiţo? Eşti un destrăbălat, fiule! Uiţi cu cine vor­beşti, tinere! Pst! pst! pst! Îmi place muzica! Şam… Şam… pania! Citeşte „Şut”(3)? He-he-he! Duc bom­boane nepoţilor! Băiatul meu e frumos, dar eu eram mai frumos! Unde-s timpurile acelea? Nici pe tine nu te-am uitat în testamentul meu, Emocica! Al dra­cului mai sunt eu! Dă-mi ceasul tău, tăticule! Hidropizie? Nu mai spune! Rudele plâng? Îi stă bine în doliu! Începe să miroasă! Fie-ţi ţărâna uşoară, truditorule cinstit!



(1) Uşor (în limba latină).
(2) Construcţie gramaticală cu conjuncţia ut(în limba latină).
(3) „Măscărici”.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!