duminică, 9 februarie 2014

Indreptarea erorii

Am comis o neglijenta de neiertat. Anume, in postarea despre schita "Poarta" si receptarea ei de catre Marin Porumbescu, am inserat un scan partial al scrisorii pe care maestrul mi-a trimis-o, fara sa ma gandesc ca greselile de ortografie prezente acolo i-ar putea fi puse in carca chiar scriitorului tomitan. Ceea ce s-a si intamplat, unul dintre amicii mei - carcotas facut, nu nascut - sanctionand neintarziat aceste erori prin necuviinta "gramaticuloza".
Realitatea este urmatoarea: Marin Porumbescu scria absolut ilizibil. Nimeni altcineva in afara de el insusi nu putea intelege vreunul din textele scrise de mana sa. Dupa ce a murit in flacari, in locuinta lui din strada Sulmona, au putut fi salvate parte din fisele pe care el le intocmea zi de zi - saci intregi - numai ca s-a dovedit rapid ca ele nu pot fi folosite nicicum, pentru ca nici macar Champollion, cel care a descifrat hieroglifele egiptene, n-ar fi putut sa le dea de capat.
In aceste conditii, este limpede ca Marin Porumbescu nu putea purta o corespondenta normala. Cand avea de scris cuiva o scrisoare, apela la unul dintre amici, colaboratori, discipoli etc. Respectivul scria textul asa cum i se dicta, dupa care maestrul il semna si punea o parafa. Asa s-a intamplat si in cazul raspunsului pe care mi l-a trimis Porumbescu si pe care l-am scanat, repet, partial, pentru ca restul textului aflat pe acea pagina era scris de un oarecare domn Ioan Dunca, despre hramul pe care l-ar fi putut purta acesta eu neavand nici cea mai vaga idee. Fapt e ca domnul Dunca scria i-mi in loc de imi si nu numai. Cu siguranta, maestrul nu s-a uitat peste text, semnandu-l ca primarul (ceea ce este, totusi, impardonabil - afara de cazul, putin probabil, in care el nu putea intelege textele scrise de altii) si asa se face ca azi, dupa 35 de ani, cel putin o persoana si-a format impresia ca Marin Porumbescu avea probleme cu gramatica. Ori asta este o eroare uriasa, pe care ma grabesc s-o indrept, urcand scanul complet al scrisorii si nu doar fragmentul care contine mesajul maestrului. 


Un comentariu:

  1. Corect, mea culpa, normal ca un scriitor nascut (nu facut) dicteaza. Nichita dicta, Fanus Neagu dicta, dicta si Radu Tudoran. Ar fi fost culmea sa nu dicteze si marele Marin Porumbescu. Deci imi retrag cuvintele. Dar vezi ca am comentat absolut necuviincios (dar nu neaparat peiorativ) si pe tema Dan Puric. Ici: http://proletaru.com/2014/02/09/iconografie-nationala/

    RăspundețiȘtergere

După mine!